کد مطلب:298766 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:148

حضرت علی بر مزار حضرت فاطمه ی زهرا


روایت كرده اند، حضرت علی علیه السلام، پس از فارغ شدن از مراسم تشییع و دفن حضرت فاطمه علیهاالسلام، رو به مزار پیامبر صلی الله علیه و آله نمود و عرض كرد:

السلام علیك یا رسول الله عنی والسلام علیك و زائرتك و البائته فی الثری ببقعتك، و المختار الله سرعه اللحاق بك قل یا رسول الله عن صفیتك صبری، و عفاعن سیده نساء العالمین تجلدی، الا ان فی التاسی لی بسنتك فی فرقتك، موضع تعز، فلقد و سدتك فی ملحوده قبرك و فاضت نفسك بین نحری و صدری.

بلی! و فی كتاب الله لی انعم القبول، انا لله و انا الیه راجعون. قد استرجعت الودیعه و اخذت الرهینه، و احتلست الزهراء فما اقبح الخضراء و الغبراء یا رسول الله!

اما حزنی فسر مدو اما لیلی فمسهد، و هم لا یبرح من قلبی، او یختار الله


لی دارك التی انت فیها مقیم كمد مقیح، و هم مصیح، سرعان ما فرق بیننا و الی الله اشكو. و ستنبئك ابنتك بتظافر امتك علی هضمها، فاحفها السوال، و استخبرها الحال، فكم من غلیل معتلج بصدرها، لم تجد الی بثه سبیلا و ستقول و یحكم الله و هو خیر الحاكمین.

والسلام علیكما سلام مودع، لا قال و لا سئم، فان انصرف فلا عن ملاله و ان اقم فلا عن سوء ظن بما وعد الله الصابرین. [1] .

ترجمه:

سلام بر تو ای رسول خدا، از من و از دخترت كه اینك به زیارت تو آمده و در جوار تو زیر خاك آرمیده است. خواست خداوند چنین بود كه زودتر از همه به تو بپیوندد.

ای رسول خدا بعد از او شكیبائی من كم شده و خویشتن داریم از دست رفته، اما چاره ای ندارم جز آن كه به پیروی از صبر خود بر مصیبت فراق تو، در فراق دخترت نیز صبر پیشه كنم كه شكیبائی بر مصیبت سنت است.

من بدست خویش پیكر تو را در خاك نهادم و بر روی سینه ی من جان به جان آفرین سپردی.

آری. این كلام خداوند است در كتابش كه می فرماید: «همه از خدائیم و باز گشتمان به سوی اوست».


اكنون امانت به صاحبش بازگشت و پس گرفته شد، و زهرا از دست من رفت ای رسول خدا! چه بسیار بعد از او آسمان و زمین زشت جلوه می كند.

بعد از وفات زهرا علیهاالسلام اندوهم همیشگی و شبهای من پیوسته به بیداری خواهد گذشت تا اینكه خداوند مرا در كنار تو ساكن گرداند.

دریغا كه مرگ زهرا علیهاالسلام قلبم را آزرد و رنجم را افزود، چه زود جمع ما پریشان شد. شكایت خود را به خدا می برم. و دخترت به زودی خواهد گفت كه امت در حق او چه ستمها روا داشتند.

آنچه خواهی از او بپرس و هر چه خواهی به او بگو، زیرا زهرا علیهاالسلام درد دلها دارد كه نتوانست برای كسی بازگو كند، ولی بزودی همه را خواهد گفت، و خداوند داوری خواهد كرد كه او بهترین داوران است.

سلام بر هر دوی شما باد سلامی از روی وداع نه از روی ملالت و خستگی. اگر از كنار شما دو می روم نه آن كه ملول و خسته ام و اگر می مانم نه از آنروست كه به وعده ی خداوند بدگمانم.

او به صابران وعده داده است [2] صبر و شكیبائی مبارك و نیكو است. اگر بیم چیرگی ستمكاران نبود، برای همیشه در كنار آرامگاهت می ماندم و بر این مصیبت بزرگ چون مادری كه فرزندش مرده باشد جوی اشك از دیدگانم می راندم.

خدا گواه است كه دخترت زهرا علیهاالسلام مخفیانه و در تاریكی شب به خاك سپرده می شود، هنوز چند روز از مرگ تو نگذشته ونامت فراموش نشده كه حق مسلمش پایمال می گردد و میراثش به تاراج می رود. ای رسول خدا من


شكوه به خدا می برم و دل را به یاد تو خوش می دارم كه درود خدا بر تو باد و سلام و رضوان خدا با فاطمه علیهاالسلام [3] .

دو بیت زیر را به حضرت علی علیه السلام نسبت می دهند كه بر كنار مزار حضرت فاطمه ی زهرا علیهاالسلام خواند:


«لكل اجتماع من خلیلین فرقه

و كل الذی دون الفراق قلیل


و ان افتقادی فاطما بعد احمد

دلیل علی ان لا یدوم خلیل» [4] .


جمع هر دوستی را پریشانی است

و هر چیز جز فراق، ناچیز است

اینكه من احمد و فاطمه را بعد از او از دست دادم

نشان آنست كه هیچ دوست جاوید نمی ماند.


[1] ر. ك: ترجمه و شرح نهج البلاغه، فيض الاسلام، خطبه ي 193، صص 653- 651 هم چنين رجوع شود به اصول كافي، جلد اول، صص 459- 458. روضه الواعظين، ص 131. بحار الانوار، جلد 43، ص 193 و مناقب، جلد سوم، ص 365 با كمي اختلاف.

[2] ر- ك: ترجمه و شرح نهج البلاغه، فيض الاسلام- صص 653- 652.

[3] ر. ك: فاطمه عليهاالسلام از ولادت تا شهادت، صص 611- 610، مجموعه مقالات الزهراء، ج اول، صص 202- 201. زندگاني فاطمه زهرا عليهاالسلام، جعفر شهيدي، صص 160- 159.

[4] مناقب، ج اول، ص 501.